موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی

موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی

 خیمه‌شب‌بازی نوعی از نمایش است که در آن عروسک‌هایی را با شکل‌های مختلف با نخ‌های نازک به حرکت درمی‌آورند. این نوع نمایش برآمده از فرهنگ کوچه و بازار و داستان‌های رایج در جامعه است. در گذشته شب‌ها و در ایام فراغت مردم برای اجرای این نمایش، چادر خیمه‌مانندی برپا می‌کردند. فضای تاریک چادر شکل رازآمیزی به نمایش می‌داد و هیجان مردم را برمی‌انگیخت. 



عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی موزه ایرانک

نمایش خیمه‌شب‌‌بازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمایش خیمه‌شب‌بازی هنری جذاب و مفرح است و به خاطر ویژگی طنزش قابلیت ایجاد سرگرمی برای کودکان را دارد. در موزه کودکی ایرانک امکان آشتی بچه‌ها با عروسک‌های سنتی و نمایش‌های قدیمی ایرانی فراهم شده است. کودکان با شخصیت‌های خیمه‌شب‌بازی مثل «مبارک»، «پهلوان کچل» و ... آشنا می‌شوند. 

  
اجرای نمایش مبارک
اجرای نمایش مبارک

مبارک در معنی یعنی بابرکت که برای شاد‌باش و تهنیت به کار می‌رود. مبارک شخصیتی جسور و شوخ بود که با لحن طنز و جمله‌هایی نیش‌دار مسائل روز جامعه را بیان می‌کرد و شخصیت دوست داشتنی او باعث رونق خیمه‌شب‌بازی می‌شد. خیمه‌شب‌بازی می‌تواند فرصتی برای آموزش بچه‌ها باشد. به جای انتقاد مستقیم از آنها، در قالب نمایش ‌می‌توان رفتار صحیح را آموزش داد و رفتار اشتباه‌شان را اصلاح کرد.  


بازدید مهدکودک ها از موزه ایرانک
بازدید مهدکودک‌ها از اتاق نمایش ایرانک

چه نمایش‌هایی در موزه ایرانک اجرا می‌شود؟

در تورهای موزه و برنامه‌های متنوع موزه ایرانک کودکان در گروه‌های سنی مختلف و خانواده‌هایشان می‌توانند  به دیدن نمایش خیمه‌شب‌بازی بیایند.
بداهه‌پردازی  از ویژگی‌های منحصر به‌فرد خیمه‌شب‌بازی است. بداهه‌پردازی این امکان را به هنرمندان موزه می‌دهد که بخش‌های مختلف نمایش را بر اساس گروه سنی بازدیدکنندگان و حتی مناسبت‌‌های اجتماعی تغییر دهند.

اجرای نمایش پهلوان پنبه

اجرای نمایش پهلوان پنبه
 

نمایش‌های سنتی با گروه موسیقی اجرا می‌شود. گروه موسیقی معمولا شامل تنبک و کمانچه‌نوازی است. کودکان در تعامل با هنرمندان موزه با جریان نمایش همراه می‌شوند و از تکرار دیالوگ‌های شخصیت‌های نمایش لذت می‌برند. «پهلوان کچل» نمایش سنتی دیگری است که به شیوه‌ی دستکشی اجرا می‌شود. عروسک‌های دستکشی از جایگاه ویژه‌ای در هنر نمایش ایران برخوردارند. شیوه اجرای این نمایش به این شکل است که دست عروسک‌گردان در بدن و سر عروسک فرو می‌رود و آنها را به حرکت در می‌آورد. پهلوان کچل عروسکی بی‌مو با سبیل‌هایی از بناگوش دررفته است. او در ظاهر مردی ساده دل  اما در حقیقت  باهوش  و عاقل است. پهلوان کچل ویژگی‌های پهلوانان واقعی را دارد.  بخشنده ، راستگو و دستگیر نیازمندان است. یکی از شخصیت‌های نمایش‌ "پهلوان کچل"  مبارک است. او در این نمایش‌ در نقش نوکر پهلوان ظاهر می‌شود و پهلوان کچل را در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. مبارک در خیمه‌شب‌بازی یکی از نقش‌های مهم است اما در نمایش‌های دستی حضور کمرنگی دارد.

لینک خرید عروسک دستکشی

برای  ثبت نام در کارگاه‌های موزه ایرانک به لینک زیر مراجعه کنید.

لیست کارگاه‌های موزه ایرانک

برای اطلاع از سایر کارگاه‌های موزه به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک

کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک

تور نخودچی‌های موزه ایرانک
اجرای نمایش سایه در موزه کودکی
اجرای نمایش عروسکی در موزه کودکی