قصه‌گویی طوطی و بقال مولانا (+کارگاه) (10 تا 12 سال)

گروه سنی: 10 - 12 سال
روز اجرا: یکشنبه تا چهارشنبه (با رزرو قبلی)
مدت زمان: 2 ساعت
ساعت اجرا: 9:00 - 11:00 / 11:00 - 13:00 / 14:00 - 16:00
ظرفیت هر سانس: حداکثر 50 نفر
هزینه: 150 هزار تومان (گروه‌های بالای 25 نفر، 10% تخفیف)

برنامه‌ها: 

  • آشنایی با موزه کودکی ایرانک
  • قصه‌گویی طوطی و بقال 
  • کارگاه ساخت عروسک کاغذی شخصیت‌های طوطی و بقال

پس از شنیدن قصه کودکان به کارگاه ساخت عروسک شخصیت‌های این قصه می‌روند. با عروسک‌های ساخته شده کودکان می‌توانند بارها و بارها این داستان را در خانه و دبستان اجرا کنند.
بقالی در بازار شهر، یک طوطی سخنگو را به قیمتی گران می‌خرد و دکان خاموش و بی‌مشتری‌اش را با آمدن طوطی، پررونق می‌کند. شب که بقال به خانه می‌رود، در فضای ساکت و تاریک مغازه، طوطی هوای پرواز می‌کند و می‌پرد. شیشه‌ها و جام‌ها می‌افتند و می‌شکنند و صبح که بقال به مغازه می‌آید، از خشم، بر سر طوطی می‌کوبد. طوطی که کچل شده است، زبان فرو می‌بندد و دکان دوباره بی‌مشتری می‌شود. تا اینکه روزی طوطی، کچلی را در بازار می‌بیند و به زبان می‌آید که تو به چه دلیلی کچل شده‌ای؟
قصه بازآفرینی است از تمثیلی به همین نام از دفتر اول مثنوی معنوی مولانا . داستان طوطی و بقال دستمایه‌ای برای اندیشیدن درباره‌ی ارزش‌های زندگی است. اگرچه مولانا در این داستان خواننده را از سطحی‌نگری، قضاوت و برداشت بدون فکر و تامل زنهار می‌دهد ولی در بازآفرینی قصه، مفهوم آزادی و ارزش آن در زندگی پررنگتر شده است. تا یادآوری و بازسازی ارزش‌های فراموش شده باشد؛ و کودکان امروز چه قدر به این یادآوری‌ها نیازمندند. داستان در شهر می‌گذرد. شهری که امروزه به بازار و مناسبات آن خلاصه می‌شود. مکانی برای دادوستد، خرید و فروش، معامله و ارزش‌گذاری بر روی کالاها. جهانی که هرچیزی به کالا تبدیل و خرید و فروش می‌شود. در این میان البته کودکان با معماری بازار سنتی ایرانی و برخی مشاغل قدیمی آشنا می‌شوند