کارگاه‌های پیشنهادی برای مهدکودک و پیش‌دبستانی

کارگاه معماری و شناخت محيط پيرامون: تجربه‌ی ساخت خانه‌ی موریانه با خمیر

گروه سنی: 5 - 6 سال (پیش دبستان)
روز اجرا: یکشنبه - چهارشنبه (با رزرو قبلی)
مدت زمان: 2ساعت
هزینه: 150هزار تومان
ساعت اجرا: 10:00 - 13:00
پذیرش یک سانس: حداکثر 20 نفر

برنامه‌ها:

  • آشنایی با موزه کودکی ایرنک 
  • آشنایی با زندگی موریانه‌ها
  • کارگاه ساخت خانه موریانه با خمیر

مواد لازم: یک بسته کوچک خمیر بازی

در این کارگاه معماری پس از آشنایی کودکان با زندگی موریانه‌ها، ویژگی‌ها و محیطی که موریانه‌ها در آن زندگی میکنند و دیدن تصاویرخانه‌ی موریانه‌ها، کودکان شروع به ساخت خانه‌ی موریانه میکنند و با ابزار مختلف به شکلدهی آن می‌پردازند. این کارگاه کودکان را به پرسشگری، کنجکاوی و شناخت بیشتر نسبت به محیط پیرامون و عناصر آن  تشویق می‌کند. توجه آن‌ها را به مسائل جانبی هم جلب مي‌کند و دقت آن‌ها را نسبت به محيط زندگي‌شان افزايش مي‌دهد.و بر پرورش خلاقيت و تجسم سه بعدي، تجربهی کارگروهی و پرورش مسئولیتپذیری درگروه و تقویت دست‌ورزی در کودکان موثر است.

کارگاه ریاضی کاربردی: ترکیب‌‍بندی با مثلث‌های رنگی

گروه سنی: 5-6 سال (پیش دبستان)
روز اجرا: یکشنبه- چهارشنبه (با رزرو قبلی)
مدت زمان: 2 ساعت
هزینه: 150هزار تومان
ساعت اجرا: 10:00- 12:00
پذیرش یک سانس: حداکثر 20 نفر

برنامه‌ها:

  • آشنایی با موزه کودکی ایرنک 
  • آشنایی با هندسه و ویژگی سهگوش(مثلث)
  • کارگاه به ساخت فرم‌هاي گونا‌گون با مثلث‌های رنگی

در این کارگاه ریاضی کاربردی کودکان پس از درک مفاهيم پايه‌ی شکل دهنده‌ی مثلث (نقطه، خط) و مشاهده‌ی نمونه‌ها در محيط پيرامون و تصاویر، شروع به ساخت فرم‌هاي گونا‌گون با مثلث‌های رنگی مي‌کنند. آنها در طول مراحل ساخت، فرم را از وجوه مختلف مي‌بينند، میشناسند، تجربه و خيالپردازي مي‌کنند. همچنین این تمرین به مفاهيم مقابلي همچون تراکم و پراکنندگي، درون و بيرون، پر و خالي و شناخت و ترکيب رنگها میپردازد. این کارگاه برای پرورش توجه و دقت کودکان نسبت به محیط پیرامون، پرورش خلاقيت و تجسم سه بعدي، تجربه‌ی کارگروهی و پرورش مسئولیت‌پذیری در گروه و تقویت دست‌ورزی برای این گروه سنی موثر است.
پژوهش‌ها و تجربه‌های افرادی همچون فریدریش فروبل، ماریا مونتسوری و اشتاینر والدورف در نیمه‌ی اول قرن بیستم و پژوهش‌های تکمیلی دهه‌های بعد نشان داده‌اند که در دسترس قراردادن اشیا، شکلهای دوبعدی (سه‌گوش، مربع، دایره) و شکل‌های سه‌بعدی (مکعب، مخروط، هرم) باعث میشود که کودکان به بررسی این اشکال بپردازند، ویژگی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. استفاده از این افزارها، روشی مناسب برای اندیشه‌ورزی و آموزش ریاضی پایه و درک هندسه‌ی توپولوژیک و هندسه‌ی اقلیدسی به کودکان به شمار میرود.    همچنین این تجربه‌ها سکوی پرشی برای کودکان است تا به کشف و شناخت اشیای محیط پیرامونشان بپردازند.