کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک

کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک

انیمیشن یا پویانمایی هنر جان‌بخشی به اشکال و تصاویر ثابت است. این هنر، عکاسی پشت سر هم از عروسک‌ها، نقاشی‌ها، بازیگرها و ... را در بر می‌گیرد. در فرآیند ساخت انیمیشن جزئیات صحنه و تغییرات حرکت سوژه در فریم‌های جداگانه به شکل متوالی و پشت سر هم قرار می‌گیرند و داستان را روایت می‌کنند.

کارگاه انیمیشن موزه کودکی ایرانک

کارگاه انیمیشن موزه ایرانک
کارگاه انیمیشن موزه ایرانک

تلاش‌های ابتدایی انسان برای ثبت پدیده حرکت به 5هزار سال پیش می‌رسد. جام سفالی پیدا شده در شهر سوخته قدیمی‌ترین نمونه از انیمیشن در جهان به شمار می‌رود. تصاویر نقاشی شده روی این جام بزی را در حال پرش و حرکت نشان می‌دهد.  کودکان در موزه ایرانک با بازسازی این سفالینه با میراث فرهنگی سرزمین خود آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه با کمک تصویر، داستان‌ها را روایت کنند. کتاب «افسانه‌ی درخت خرما و بزی» از کهن‌ترین افسانه‌ی منظوم ایرانی «درخت آسوریک» توسط محمدهادی محمدی بازآفرینی و زنده‌یاد علی عامه‌کن تصویرگری شده است.  

جام سفالی شهر سوخته
جام سفالی شهر سوخته

چگونه به کودکان انیمیشن آموزش بدهیم؟

انیمیشن یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌ها در صنعت سینما است که هم‌زمان با ساخت فیلم رونق گرفت و در طی زمان تغییرات بسیاری داشته است. ما امروزه شاهد انواع مختلفی از انیمیشن دو بعدی، سه بعدی، استاپ موشن، موشن گرافیگ و ... هستیم.
در کارگاه انیمیشن موزه ایرانک تکنیک استاپ موشن با استفاده از عروسک‌های خمیری، لگو و استاپ‌موشن کات‌اوت با استفاده از کاغذ و مقوا آموزش داده می‌شود. در این کارگاه‌ها کودکان با تکنیک‌های کاربردی استاپ‌موشن با استفاده از گوشی‌های هوشمند آشنا می‌شوند و ضمن ایده‌پردازی اصول کلی ساخت انیمیشن را می‌آموزند.


آموزش استاپ موشن با لگو
آموزش استاپ موشن با لگو


کودکان در یک فضای صمیمی با یکدیگر به تعامل و گفت و گو می‌پردازند و نظرات خود را بیان می‌کنند. آنها می‌توانند ایده‌های ذهنی خود را پیاده کنند و در شکل‌گیری شخصیت‌های انیمیشن نقش داشته باشند. بیان احساسات به کودکان این فرصت را می‌دهد تا ذهن خلاق‌تری داشته باشند. کارگاه انیمشن فرصت خیال‌پردازی و سفر به دنیای خیال را فراهم می‌کند.


تعامل کودکان در موزه
تعامل کودکان در کارگاه انیمیشن

 مزایای آموزش انیمیشن‌سازی به کودکان

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این کارگاه توانایی ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی است. کودکان از طریق فعالیت‌های گروهی و تعامل با افراد دیگر با طرز فکرهای مختلف مهارت‌های شناختی و جمعی بالایی پیدا می‌کنند. بالارفتن اعتماد به نفس، افزایش مهارت هنری و رشد خلاقیت از دیگر ویژگی‌های کارگاه انیمشن موزه ایرانک است.


ایده پردازی کودکان در کارگاه انیمیشن
ایده‌پردازی کودکان در کارگاه انیمیشن

همان‌طور که می‌دانیم یادگیری هر مهارتی در کودکی ماندگاری و تأثیر بیشتری در ذهن دارد. انیمیشن در دنیای مدرن امروز پا را از مرز سرگرمی فراتر گذاشته و به ابزاری قدرتمند در آموزش تبدیل شده است. این هنر خلاق با نشان‌دادن معانی پیچیده به شیوه جذاب و قابل فهم تحول عظیمی در دنیای آموزش ایجاد کرده است. 
کودکان در آموزش سنتی با انبوهی از اطلاعات بی‌روح و انتزاعی مواجه می‌شوند که فهم و یادگیری آنها مشکل است. انیمیشن با استفاده از داستان‌گویی، جلوه‌های جذاب بصری و موسیقی این مفاهیم را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که برای مخاطبان در هر سنی گیرا و خوشایند است.

کارگاه آموزش انیمیشن به صورت دوره‌ای توسط آقای ابوالفضل قربانی مربی انیمیشن و نمایش عروسکی در موزه کودکی ایرانک برگزار می‌شود. برای  ثبت نام در کارگاه‌های موزه ایرانک به لینک زیر مراجعه کنید. 

لیست کارگاه‌های موزه ایرانک

برای اطلاع از سایر کارگاه‌های موزه به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک
تور نخودچی‌های موزه ایرانک
اجرای نمایش سایه در موزه کودکی
اجرای نمایش عروسکی در موزه کودکی
موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی