تور نخودچی‌های موزه ایرانک

تور نخودچی‌های موزه ایرانک

 

تور نخودچی‌های موزه ایرانک مخصوص کودکان دو تا سه سال است. این تور بخش‌های متنوعی مثل قصه‌‌گویی، نقاشی، ساختن کاردستی، اجرای نمایش سایه و نمایش عروسکی، بازی‌های ریتمیک و گروهی مثل عمو زنجیرباف و ... را شامل می‌شود. 


شهر فرنگ سرگرمی کودکان در دوره قاجار
شهر فرنگ سرگرمی کودکان در دوره قاجار

در تور نخودچی‌ها چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

بعد از بازدید از قسمت‌های مختلف موزه ایرانک خانواده‌ها و خردسالان را به دیدن گهواره‌های قدیمی می‌بریم. اینجا نمونه‌‌هایی از اولین گهواره‌ها را می‌بینیم. ننویی که از دیوار آویزان شده، گهواره‌های چوبی قدیمی و وسیله‌‌‎های مخصوص نوزادان گذشته. با شنیدن صدای لالایی مادران گذشته به دل تاریخ سفر می‌کنیم.

 


اسب چوبی اسباب‌بازی‌های قدیمی کودکان
بازدید خردسالان از گهواره های قدیمی
بازدید خردسالان از گهواره‌های قدیمی

قصه‌گویی برای خردسالان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

قصه‌گویی برای کودکان خرد‌سال از اهمیت زیادی برخوردار است. تقویت مهارت کلامی و شنیداری، تقویت قدرت تخیل، حافظه و افزایش توجه و تمرکز از جمله فواید قصه‌‌گویی برای خردسالان است. قصه نیاید طولانی باشد تا کودک را خسته نکند و جذابیت‌اش را از دست ندهد.
«کامی‌شی‌بای» و «سیبیلک» از انواع داستانک‌های مخصوص خردسالان در موزه ایرانک به‌شمار می‌رود. مجموعه کارت‌های تصویری «بزرگ شو» یکی از داستانک‌های مناسب کودکان زیر سه سال است که توسط کارکنان موزه اجرا می‌شود. سیبیلک با موسیقی و ترانه همراه است و اشتیاق، بازی و شادی کودکان را به دنبال دارد.


ساختن ماسک سیبیلک توسط خردسالان
ساختن ماسک سبیلک توسط خردسالان

بیشتر بخوانید: گزارش «با من بخوان» از روز جهانی کامی‌شی‌بای 2021

اتاق ویژه نخودچی‌ها در موزه ایرانک

یکی از فضاهایی که موزه ایرانک به خردسالان اختصاص داده اتاق ویژه نخودچی‌ها است. اینجا والدین و بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها کنار هم بنشینند، جورچین بازی کنند، نقاشی بکشند و کتاب بخوانند. بازی‌‌های تعاملی مخصوص خردسالان و کتاب‌های پارچه‌ای مخصوص کودکان زیر یک سال در اتاق ویژه نخودچی‌ها گردآوری شده تا خانواده‌ها و فرزندان‌شان بتوانند از آن بهره ببرند. کارکنان موزه ایرانک به والدین کمک می‌کنند تا راحت‌تر کتاب خواندن با کودکان نوخوان را یاد بگیرند.


اتاق ویژه نخودچی‌ها
اتاق ویژه نخودچی‌ها

انجام حرکت‌های ریتمیک و شناخت ضرب آهنگ و ریتم به کودک کمک می‌کند هیجانات خود را به‌ شکلی سالم و سازنده بروز دهد. این مهارت رابطه مستقیمی با اعتمادبه‌نفس دارد. در تور نخودچی‌ها خانواده‌ها و خردسالان در حلقه‌های مشترک بازی‌های ریتمیک مثل «بشین و پاشو» و بازی‌های گروهی مثل «عمو زنجیرباف » همراه با موسیقی انجام می‌دهند و فضای شاد و مفرحی را تجربه می‌کنند.


انجام بازی های ریتمیک
انجام بازی‌های ریتمیک همراه با موسیقی

نمایش سایه و نمایش عروسکی از انواع نمایشی است که در تور نخودچی‌ها اجرا می‌شود. «المر»، و «مهمان‌های ناخوانده» از جمله نمایش سایه‌ و « خروس‌زری پیرهن‌پری»، «شنگول و منگول و حبه انگور» و «مرغ سرخ پاکوتاه» نمایش‌‌ عروسکی است که برای خردسالان در موزه کودکی ایرانک اجرا می‌شود.

تور نخودچی‌ها به شکل دوره‌ای در موزه ایرانک برگزار می‌شود. برای  ثبت نام در کارگاه‌های موزه ایرانک به لینک زیر مراجعه کنید.

لیست کارگاه‌های موزه ایرانک

برای اطلاع از سایر کارگاه‌های موزه به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک

کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک

اجرای نمایش سایه در موزه کودکی
اجرای نمایش عروسکی در موزه کودکی
موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی