اشیاء ساخته شده به‌وسلیه‌ی «محمدرضا مصطفایی نیا»

از اشیاء موجود، ۲۹ شیء به‌وسیله‌ی «محمدرضا مصطفایی نیا» ساخته شده‌است.

محمدرضا مصطفایی نیا

متولد ۱۳۱۲ شمسی در سرچشمه تهران است. در سن چهار سالگی به همراه خانواده  به شهر ری مهاجرت می کند. در سن هفت سالگی به مدرسه رفت ولی به علت فوت پدر بیش از چهار سال درس نخواند. از آنجایی که علاقه ی بسیاری به به کار های فنی داشت و نیزبه سبب نیاز به کسب درآمد بعد از فوت پدر، نزد آقای مصطفی آشتیانی به آموزش حرفه حلبی سازی روی آورد.

وی پس از سن بیست و یک سالگی، مغازه ای در شهر ری خریداری و به طورمستقل شروع به حلبی سازی می کند. در این مغازه بود که با توجه به نیاز آن روزکودکان، شروع به ساخت و فروش اسباب بازی های حلبی دست ساز می نماید. شهر ری به علت نزدیکی به تهران و وجود آرامگاه حضرت عبدالعظیم، زائر و مسافر بسیار داشت. با توجه به نبودن اسباب بازی در آن سال ها و سفر خانواده ها به همراه کودکان به شهرری فروش اسباب بازی های دست ساز رونق فراوانی می یابد و از آن جایی که مصطفایی نیا عاشق کارش بود، با ابتکار عمل بسیار توانست نمونه های  بیشماری از اسباب بازی های حلبی را بسازد و به فروش برساند. تقاضا گاه حتی برای شهر های دیگر نیز بود.

نمونه هایی از اسباب بازی هایی که وی می ساخت عبارت بودند از: ماشین، فرفره، قایق نفتی، ماشین دودی، آفتابه، سماور و قابلمه، پرنده و...

محمد رضا مصطفایی نیا هم اکنون در شهر ری مغازه فروش محصولات گاز سوزدارد.

منبع: گفتگو با محمد رضا مصطفایی نیا.موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.تهران.۵ اسفند ۱۳۸۹.