جهانشاهی قاجار، ایرج

عنوانجهانشاهی قاجار، ایرج
گونهسرگذشت نامه
نام و نشانجهانشاهی, ایرج
تاریخ تولد - وفات

۱۳۰۵- ۱۳۷۰

سال آغاز۱۳۷۰
زبان انتشارفارسی
نقشآموزگار، نويسنده، مترجم، ويراستار و مدير نشريه هاي پيك
موضوعایرج جهانشاهی قاجار, سرگذشتنامه, مترجم, نویسنده
تاریخ نشر

۱۳۰۵- ۱۳۷۰

متن کامل

ایرج جهانشاهی قاجار، آموزگار، نویسنده، مترجم و ویراستار ادبیات کودکان و نوجوانان، در اول اسفند سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. آموزش‌های ابتدایی و میانی را در شهرهای همدان، ملا‌یر و اهواز گذراند. در سال ۱۳۲۵ همزمان با خواندن رشته‌ی تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی در دانشکده‌ی ادبیات و دانشسرای عالی تهران به آموزگاری پرداخت. از نوجوانی به خواندن کتاب و نویسندگی روی آورد. خود او در این باره گفته است:
"خانه ما به کتابخانه‌ای می‌مانست. کمتر می‌شد پدر و مادر و خواهران را دید که هر یک در گوشه‌ای به مطالعه کتابی سرگرم نباشند. من نیز نوجوانی و جوانیم با کتاب گذشت. از هجده سالگی همکاری با دو سه روزنامه و مجله گمنام و بانام را از راه خبرنگاری، نویسندگی، صفحه‌آرایی و غلط‌ گیری چاپی آغاز کردم".
نخستین داستان جهانشاهی با نام "دیوانه" در کتاب "گلهای وحشی" با مقدمه‌ی محمد معین در سال ۱۳۲۵ منتشر شد. در یک دهه که دوره‌ی خدمت دبیری، ریاست دبیرستان و سرپرستی تعلیمات اساسی و عمومی اداره‌ی فرهنگ خوزستان را در مسجدسلیمان و اهواز می‌گذراند، از سال‌ ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۸ "سالنامه فرهنگ مسجد سلیمان" و "سالنامه فرهنگ خوزستان" را منتشر کرد....Best jordan Sneakers | Nike Shoes